About the institute

The Bavarian State Institute for Higher Education Research and Planning (Bayerisches Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung, IHF) is a research institute funded by the Bavarian State Ministry of Sciences, Research and the Arts (Bayerisches Staatsministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst (StMWFK)). It was established in 1973 by the Bavarian State to provide academic support to the expansion of higher education since the late 1960s.

Areas of activity

The IHF conducts research in fields of relevance to higher education policy and provides planning and decision support to the Bavarian higher education ministry (StMWFK), the Bavarian parliament, and higher education institutions. Consultancy and advice for the Bavarian higher education institutions is another important area of activity.

Research areas

Currently, the institute’s research can be subsumed under the following headings:

- Governance and management of higher education institutions
- Studies and students
- Transitions school – higher education – work
- Research and academic careers
- Internationalisation and international comparisons

The activities of the institute are laid down in an annual research programme which is developed in agreement with the higher education ministry.

Mode of operation

The inter-disciplinary institute provides information and support for political decisions in higher education through applied research, including empirical research and surveys, statistical analyses and projections, conceptual work and proposals, evaluation studies, and literature reviews. It also engages in externally funded research, including the international field. The institute has 11 academic staff mainly with a background in social sciences and economics, among them several PhD students, and is linked to the LMU Munich (Ludwig-Maximilians-Universität München) through its academic director, Professor Hans-Ulrich Küpper. It edits a major academic higher education journal (mainly) in German language but with English abstracts for each article, the Beiträge zur Hochschulforschung, to which it welcomes international submissions.

Hintergrund

Warum ein Bayerisches Absolventenpanel?

Qualität in der Lehre ist ein zentrales Leitmotiv des deutschen Hochschulreformprozesses. Für die Qualitätsentwicklung und -sicherung sind Absolventenstudien ein unverzichtbares Instrument: Sie geben Auskunft über Studienbedingungen und die im Studium erworbenen Kompetenzen sowie deren berufliche Verwertbarkeit.

Das BAP ist eine landesweite, repräsentative und langfristig angelegte Absolventenstudie für eine breite Auswahl an Studienfächern. Ziel ist es, Informationen zur Ausbildungsqualität der Hochschulen, zum Übergang der Absolventen in den Arbeitsmarkt und zur weiteren beruflichen Laufbahn zu gewinnen.

Organisation und Ablauf

Die wissenschaftliche Leitung dieses Langzeitprojekts, die Koordination und die Auswertung des umfangreichen Datenmaterials liegen beim Bayerischen Staatsinstitut für Hochschulforschung und Hochschulplanung (IHF). Die Projektsteuerung liegt bei Dr. Susanne Falk und Dr. Maike Reimer. Das BAP beruht auf standardisierten schriftlichen Befragungen, die sowohl per Brief als auch online erfolgen. Einladung, Fragebögen und Erinnerungsschreiben werden von den teilnehmenden Hochschulen sowie bei den Juristen vom Landesjustizprüfungsamt verschickt.

Wissenschaftliche Gremien

Der wissenschaftliche Beirat berät das BAP über Strategie, Inhalte, Auswertungsmethoden und Veröffentlichungen.

VorsitzProf. Dr. Hans-Peter Blossfeld (Universität Bamberg)
Mitglieder        Prof. Dr. Andrea Abele-Brehm (Universität Nürnberg)
Dr. Wolfgang Bandilla (Gesis, Mannheim)
Prof. Dr. Marita Jacob (Universität zu Köln)
Karl-Heinz Minks (DZHW, Hannover)
Prof. Dr. Andrä Wolter (HU Berlin)
Prof. Dr. Thomas Zwick (Universität Würzburg)
Prof. Dr. Peter Buttner (Hochschule München)

In der Arbeitsgruppe arbeiten die Projektleiterinnen des BAP und jeweils ein Vertreter der beteiligten Hochschulen zusammen. Die Hochschulvertreter sind für die Durchführung der Befragung in ihrer Hochschule verantwortlich und geben Rat bei der praktischen Organisation.

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